Chociaż
przedsiębiorstwo państwowe Polskie Nagrania dysponowało i używało
stereofonicznej aparatury nagrywającej już na przełomie na lat pięćdziesiątych
i sześćdziesiątych, początki produkcji płyt stereofonicznych w Polsce były
trudne. Pierwsza z nich, opatrzona numerem katalogowym STXL 001 została
zaprezentowana na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie w maju 1961 roku.
Była to płyta demonstracyjna, wydana w niewielkim nakładzie prawdopodobnie 500
egzemplarzy. Na próżno szukać o niej informacji ani jakiegokolwiek
współczesnego zdjęcia lub skanu jej okładki lub etykiety w Internecie. Dość
obszerny artykuł poświęcił jej miesięcznik „Jazz” w kwietniu 1962 roku,
zamieszczając w nim informacje na temat treści płyty, która nie różniła się zbytnio
od wydawanych ówcześnie w innych krajach płyt demonstrujących stereofonię. Poza
omówieniem zasad działania stereofonii i jej przewadze nad nagraniami
monofonicznymi, na płycie STXL 001 zamieszczono również kilka nagrań ze
stereofonicznej fonoteki Polskich Nagrań. Ciekawostką jest pojawienie się na
tej płycie również nagrań jazzowych w wykonaniu zespołu Zygmunta Wicharego.
Opis płyty STXL 001 autorstwa inż. K. Widelskiego, "Jazz", kwiecień 1962r. |
Nieco
później, bo na przełomie lat 1962 i 1963 zaczęły pojawiać się na rynku
niewielkie ilości stereofonicznych wersji płyt Polskich Nagrań, zarówno
longplayów o średnicy 30cm, na początku wyłącznie z muzyką klasyczną,
symfoniczną, za wyjątkiem albumu Z albumu
pieśni żydowskich oraz płyt extended-play (EP) o średnicy 17,5cm z jazzem i
muzyką popularną. Do połowy lat sześćdziesiątych stosowano dla płyt stereo
wyróżnik STXL w numerze katalogowym zamiast XL (płyty LP) i STN zamiast N
(płyty EP). Płyty stereo były droższe od płyt mono: longplaye stereo Polskich
Nagrań kosztowały 110zł, stereofoniczne „czwórki” kosztowały 40zł. Ceny te
utrzymały się do 1971 roku.
Płyty, które
ukazały się w wersji stereofonicznej z prefiksem „ST”, jakie udało mi się jak
dotąd potwierdzić to następujące tytuły:
Płyty LP 30cm:
STXL
STXL 001 – Płyta
demonstracyjna stereofoniczna
STXL 0181 – Abraham Samuel
Rettig – Z albumu
pieśni żydowskich
STXL 0188 – Edmund Kajdasz – Musica Antiqua Polonica
STXL 0191 – Zespół Kameralistów
Filharmonii Narodowej – Muzyka
włoskiego baroku
STXL 0196 – Barbara
Hesse-Bukowska – Paderewski,
Różycki
STXL 0229 – Witold Rowicki
- Moniuszko – utwory na
orkiestrę
STXL 0231 – Kurpiński, Lessel-Perkowski, Milwid-Krenz – Works for woodwind instruments
with orchestra
STXL 0237 – Witold Lutosławski – Utwory symfoniczne
STXL 0250-0251 - Karol Szymanowski – Król
Roger
Płyty EP 17,5cm
STN:
STN 001 / STN 0170 – Kalina Jędrusik w
Kabarecie Starszych Panów
STN 0202 – Wanda Warska Sings Standards
STN 0204 – Orkiestra Ryszarda Damrosza
STN 0205 – Toni Keczer i Czerwono-Czarni – Cowboy
Story
Etykieta płyty STN 0202. |
Okładka firmowa dla płyt STN. |
W połowie lat sześćdziesiątych
porzucono prefiks STXL dla płyt stereofonicznych, zastępując go SXL. Na kilka
lat zniknęły stereofoniczne płyty 17,5cm / 45 obrotów, powracając dopiero w
latach siedemdziesiątych. Przez kilka lat w drugiej połowie lat
sześćdziesiątych wydawano wersje stereo niektórych longplayów, nie ograniczając
się do muzyki poważnej. Zebranie kompletnej listy tych wydawnictw jest zadaniem
bardzo trudnym ze względu na brak informacji o istnieniu wersji stereo na
okładkach płyt – podawany był na nich tylko jeden numer katalogowy wersji
monofonicznej, a wersje stereo oznaczano jedynie naklejkami, przeważnie w
pobliżu numeru katalogowego oraz stemplem o podwyższonej cenie. Drukowanie na
obwolutach dwóch numerów katalogowych: XL dla wersji mono i SXL dla stereo
rozpoczęto dopiero około 1969 roku.
Poniżej prezentuję
listę ciekawszych tytułów, które trafiły do dystrybucji również w wersji
stereo, bez informacji o jej istnieniu na okładce:
SXL 0246 – Polish Jazz Quartet
(Polish Jazz vol. 3)
SXL 0309 – Ragtime Jazz Band (Polish
Jazz vol. 7)
SXL 0378 –
The Andrzej Trzaskowski Sextet Featuring Ted Curson – Seant (Polish Jazz
vol. 11)
SXL 0438
– Polanie
SXL 0439 –
Andrzej Kurylewicz Quintet – Ten + Eight (Polish Jazz vol. 14)
SXL 0452 –
The Włodzimierz Nahorny Trio – Heart (Polish Jazz vol. 15)
SXL 0479
– Czerwone Gitary – 3*
SXL 0511
– Old Timers with Sandy Brown (Polish
Jazz vol. 16)
SXL 0528 – Skaldowie – Cała jesteś w skowronkach
SXL 0531 – Breakout – Na drugim brzegu tęczy
SXL 0543 - Wanda Warska - Piosenki z piwnicy Wandy Warskiej
SXL 0543 - Wanda Warska - Piosenki z piwnicy Wandy Warskiej
*Jedynie
pierwsze wydanie nie podaje na okładce numeru katalogowego stereo, późniejsze
już tak.
Warto zauważyć, że w pierwszych latach polskiej stereofonii tłoczeniem płyt stereofonicznych zajmowała się wyłącznie warszawska Muza. Na stereofoniczne płyty pionkowskiego Pronitu należało poczekać do około 1969 roku.
Warto zauważyć, że w pierwszych latach polskiej stereofonii tłoczeniem płyt stereofonicznych zajmowała się wyłącznie warszawska Muza. Na stereofoniczne płyty pionkowskiego Pronitu należało poczekać do około 1969 roku.
Wzór naklejki "STEREO" stosowanej w drugiej połowie lat 60. |
Do około
1971 roku wersje stereofoniczne płyt Polskich Nagrań stanowiły ułamek nakładu
danych tytułów. Niewątpliwy wpływ miał na to brak gramofonów stereo w polskich
domostwach i ich symboliczna ilość na polskim rynku. Próba wdrożenia
elektrofonu Stereo 260 rodzimej produkcji spaliła na panewce – powstało raptem
kilkaset sztuk. Zaprezentowany w 1968 roku gramofon stereo HiFi G-600
praktycznie nie trafiał do publicznej dystrybucji i nie był pozbawiony
poważnych wad konstrukcyjnych. Na pojawienie się gramofonów stereo w stałej
sprzedaży należało czekać aż do pierwszych lat siedemdziesiątych.
Bardzo długo tłoczono single mono, bo aż do 1975 roku.
OdpowiedzUsuń