14 października

Kwintet "Ptaszyna" Wróblewskiego - Jazz Jamboree 1960 nr 3

Impresje szpitalne - In A Sentimental Mood - Nãnã Imborô - Nineteenager's Bounce 

Zespół:
Jan "Ptaszyn" Wróblewski (ts)
Jerzy Milian (vib)
Wojciech Lechowski (guit)
Stanisław Zwierzchowski (cb)
Jerzy Grossman (dr)
Janusz Hojan (tp)

Seria płyt wydawanych z okazji festiwalu Jazz Jamboree ma swój początek w roku 1960, pomimo że pierwsza edycja warszawskiego festiwalu miała miejsce dwa lata wcześniej. Wiele z tych płyt, a zwłaszcza edycje z lat sześćdziesiątych, jest dzisiaj bardzo rzadkie. Niektóre nagrania nie doczekały się nigdy reedycji, czy to w wersji cyfrowej, czy analogowej, a stanowią nie lada gratkę dla miłośników polskiego (i nie tylko) jazzu.
Prezentowana EP z nagraniami Kwintetu Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego to jedna z ciekawszych małych polskich płyt jazzowych, nie tylko ze względu na wartość historyczną.

Utwory utrzymane są w konwencji mocnego, hard-bopowego grania, typowej dla tego okresu działalności lidera zespołu. Otwierający EPkę utwór Impresje szpitalne, kompozycja Jerzego Miliana, jest dość długi i złożony, biorąc pod uwagę średnią długość polskich nagrań jazzowych z tego okresu. Następuje po nim przyzwoite wykonanie standardu In A Sentimental Mood Duke’a Ellingtona.
Druga część płyty prezentuje się ciekawiej – zaczyna się fantastycznym i nietypowym wykonaniem Nãnã Imborô, utworu mało znanego w Europie brazylijskiego kompozytora José Pratesa. Bardzo ciekawa byłaby z pewnością historia wcielenia tej kompozycji do repertuaru polskiego zespołu – płyta zawierająca oryginalne nagranie ukazała się wcześniej wyłącznie w Brazylii i jest niesamowicie rzadka. EP wieńczy Nineteenager’s Bounce prezentujący nurt jazzu tanecznego, a biorąc pod uwagę werwę zespołu Ptaszyna – raczej konkretnego wywijania na parkiecie.

Płyta zrealizowana jest bardzo dobrze, z charakterystycznym dla polskich płyt z tamtych czasów uwypukleniem tonów średnich. Jak na wielu płytach z serii Jazz Jamboree, nagrań dokonano w studiu, a nie na żywo w Filharmonii Warszawskiej.

Utwory z tej płyty nie zostały nigdy wznowione z wyjątkiem Nãnã Imborô, który ukazał się na drugiej stronie singla wydanego przez wydawnictwo Mr Bongo w 2017 roku i zawierającego oryginalne wykonanie José Pratesa i polską interpretację Kwintetu „Ptaszyna” Wróblewskiego.

Płyta ukazała się również w wersji eksportowej, z tytułem Moods, z okładką autorstwa Rosława Szayby.


Scyfryzowanej płyty można posłuchać tutaj (YouTube).

1 komentarz:

Copyright © 2016 Rytm i piosenka , Blogger